Nauka zdalna i izolacja – spokój, tylko spokój

W czasach, gdy placówki edukacyjne i przedszkola w kraju są zamknięte z powodu koronawirusa, nauka odbywa się zdalnie, kwarantanna stała się prawdziwym egzaminem z planowania kryzysowego, zarówno dla nauczycieli, jak i rodziców. A zadaniem jest nie tylko zachowanie zdrowia fizycznego, ale także psychicznego dziecka w okresie izolacji.

Sytuacja, w której znajduje się duża liczba rodzin, jest nowa i nietypowa. Niepokojące wiadomości światowe i lokalne, długotrwały pobyt w zamkniętej przestrzeni ze wszystkimi członkami rodziny, obawa przed infekcją – wszystkie te czynniki przyczyniają się do pojawienia się problemów psychologicznych. Jeśli więc potrzebny Ci jest psycholog w Kobyłce, czy psycholog w Wołominie możesz się umówić na konsultację psychologiczną w dogodnym dla siebie terminie  

Przede wszystkim należy podkreślić, że wszyscy ludzie, wszystkie dzieci są różne, inaczej reagują na stres i próby związane z przymusowym, prawie całodobowym hostelem. Dlatego strategie radzenia sobie z tym stresem są różne. 

OKRES ADAPTACJI

Każdy stres ma trzy etapy: aktywację, opozycję, wyczerpanie. Pierwsze emocje, gdy wydaje się, że wszystko się niedługo kończy, dodają pewnej energii, ale czas mija. Będąc w stanie stresu przez długi czas, układ nerwowy człowieka zaczyna się wyczerpywać, pojawia się lęk, niepokój, agresja, osłabia się odporność. Dlatego wszelkie warunki paniki mają negatywny wpływ, organizm nie wykorzystuje w pełni swoich sił, co prowadzi do wyczerpania zasobów. Jak pokazują doświadczenia pogłębiają się próby samobójcze, depresyjne stany młodzieży, niemożność wyjścia i komunikowania się z rówieśnikami, spożytkowania energii, potęguje te stany. Dlatego bardzo ważne jest zbudowanie krzywej adaptacji tak, aby nie powodować negatywnych konsekwencji. 

ORGANIZACJA PRZESTRZENI I CZASU

Kształcenie na odległość jest poważnym wyzwaniem dla dzieci, młodzieży i rodziców, trudnym sprawdzianem stopnia samodzielności i odpowiedzialności, umiejętności organizowania i kierowania własnym życiem, kształtowania umiejętności uczenia się i działań wychowawczych i poznawczych. Wprawdzie dla licealistów kształcenie na odległość może być również odbierane pozytywnie – jako możliwość samodzielnej nauki szybciej niż w szkole, ale nie wszystkie nastolatki są na to gotowe. Konieczne jest, aby pomóc dziecku i nastolatkowi wybrać schemat, który jest dla niego najbardziej odpowiedni i mniej traumatyczny.

Wielu psychologów zaleca przestrzeganie ścisłego reżimu, aby nie tylko zachować zdolność do pracy, ale także nauczyć się pracować w nowych warunkach. Ale niektórzy psychologowie są przeciwni takiemu podejściu. Każde dziecko ma indywidualny harmonogram, w którym czuje się komfortowo i ważne, aby za nim podążało, dlatego, że najważniejszy jest jego wewnętrzny spokój i równowaga.  

Kolejna wskazówka to strefa przestrzeni, aby w miarę możliwości znaleźć w domu określone miejsce, które można by wyposażyć jak mini-klasę, w której dziecko, nastolatek będzie się tylko uczyć.

Ważne by być bardziej protekcjonalnym wobec dziecka, częściej go zachęcać i „litować” się nad nim. Sytuacja jest trudna dla każdego. To nie są dodatkowe wakacje, jak się to czasem nazywa, ponieważ nikt nie może zrobić tego, co zwykle robi na wakacjach.

Bądź również dla siebie delikatny. Jeśli wszystko nie działa tak, jak planowałeś, to w porządku, jest to całkowicie normalne. W sytuacji wymuszonej samoizolacji, kiedy człowieka nie rozpraszają bodźce „zewnętrzne”, nasilają się wewnętrzne problemy rodzinne, których należy umiejętnie unikać.

Najbardziej przystosowaną osobą jest osoba zajęta, więc szukaj czynności, które odwracają uwagę. W zarządzaniu czasem mamy do czynienia z gradacją spraw na kategorie A, B, C. Ale w obecnej sytuacji lepiej trzymać się zasady, która charakteryzuje je jako „oddanie zasobu” i „zabranie zasobu”. A jeśli edukacja dziecka jest postrzegana jako proces „pobierania zasobu”, konieczne jest jego uzupełnianie i oferowanie mu ulubionej rozrywki, hobby, tj. odwrócenie jego uwagi.

Jeśli jednak nie jest to takie łatwe może warto udać się do psychologa. Zarówno psycholog Kobyłka jak i psycholog Wołomin oferują poradę i wsparcie dzieciom i młodzieży w każdym wieku. 

WYSIŁEK FIZYCZNY

Kolejna ważna rzecz: konieczne jest utrzymanie nie tylko aktywności umysłowej, ale także fizycznej. Ma zbawienny wpływ na psychikę – jest to naukowo udowodnione. W końcu można uprawiać sport w domu.

Dziecko w tej trudnej sytuacji potrzebuje więcej Twojej uwagi. Zaakceptuj to. Staraj się nie karcić swojego dziecka czy nastolatka. Wręcz przeciwnie, chwal go częściej, motywuj. Zachowuj optymizm i pozytywne nastawienie w kontaktach z nim. Zainspiruje to poczuciem bezpieczeństwa, pewnością siebie. Zawsze pamiętaj, że dzieci zapisują Twoje zachowanie w sytuacjach ekstremalnych w swoim scenariuszu życiowym. 

W okresie kwarantanny i wraz z przejściem na edukację na odległość dzieci zaczęły spędzać więcej czasu w Internecie, w związku z czym wzrosło ryzyko nękania lub cyberprzemocy. Każdy rodzic zadaje sobie pytanie: „Co robi moje dziecko w Internecie?”, A w odpowiedzi na nie znajduje zarówno pozytywne, jak i negatywne strony.

Według badań socjologicznych 5 głównych powodów, dla których rodzice martwią się o rolę Internetu w życiu dzieci, to:

  1. Niebezpieczne treści (nieodpowiednie dla wieku).
  2. Uzależnienie od Internetu.
  3. Kontakty z nieznajomymi.
  4. Cyberprzemoc (cyberprzemoc).
  5. Ujawnienie danych osobowych. 

Bardzo ważne jest, aby dzieci i młodzież wypracowały świadomą i opartą na wartościach postawę wobec swojego zachowania w Internecie oraz rozpowszechniały spójny system środków ostrożności w celu zmniejszenia ryzyka, że dziecko lub nastolatka będzie przedmiotem lub inicjatorem cybernękania.Na