Integracja sensoryczna Kobyłka

Czym jest integracja sensoryczna?

Zaburzenia przetwarzania sensorycznego są w ostatnim czasie jednymi z najczęściej orzekanych aberracji u dzieci w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym. Bardzo często współwystępują one z takimi jednostkami jak zaburzenia w spektrum autyzmu lub ADHD.

 

Czym jest zatem integracja sensoryczna? Jest to proces, w którym odbieramy oraz wykorzystujemy informacje, docierające do nas drogą zmysłową i umożliwiające nam płynne funkcjonowanie na co dzień. Prawidłowe integrowanie czynności zmysłowo-ruchowych sprawia, że odpowiednio organizujemy wrażenia zmysłowe i potrafimy skorzystać z tych zasobów w celowych działaniach.

 

Doktor Jean Ayres (twórczyni testów sprawdzających trudności w integracji sensorycznej oraz sposobów terapii tychże procesów), zwraca szczególną uwagę na to, że zaburzenia w integracji sensorycznej, nie są wynikiem uszkodzeń mózgu. Ayres określa zaburzenia SI „niestrawnością mózgu” lub „korkiem ulicznym w mózgu”.

 

Co się dzieje, gdy dochodzi do dysfunkcji w integracji sensorycznej? Czy istnieją sposoby, aby pomóc dziecku, które przejawia trudności związane z dysfunkcjami w obszarze SI? Tematem tym będziemy zajmować się bardzo szczegółowo w najbliższych tygodniach. Proszę jednak pamiętać, że publikowane w tym miejscu treści stanowią materiał poglądowy, a wszelkie przypuszczenia oraz wątpliwości może potwierdzić lub wykluczyć przeprowadzona w naszym ośrodku diagnoza.